Förberedelse- och eftervårdsavdelning Lund

Hitta hit

Det finns flera regionbussar och stadsbussar samt spårvagn som stannar vid hållplats Lund Universitetssjukhuset.

Hitta på plats

Du hittar oss på våningsplan 6, hisshall A.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att förberedas inför en operation, undersökning eller behandling. Vi ställer förberedande frågor till dig och gör förberedelser inför operation, undersökning eller behandling. När vi är klara med alla förberedelser blir du hämtad till platsen där du ska opereras, undersökas eller behandlas. Om du planeras för att vårdas enbart över dagen på sjukhuset så tar vi även hand om dig efteråt under några timmar för återhämtning innan hemgång.

E-tjänster

Ditt besök hos oss

På den här avdelningen har vi svårt att ta emot besök av medföljande. 

Anledningen är att lokalernas utformning gör det svårt att hålla de fysiska avstånd som krävs för att upprätthålla patientsäkerhet och patientsekretess när fler befinner sig på vårdsalarna.  

Vi kan i en del fall göra undantag utifrån patientens tillstånd eller när det finns ett uttalat behov.

Kontakta oss eller din mottagning för att få veta mer. Det går bra att närstående deltar i besöket via röstsamtal på patientens egna telefon. 

Före besöket

Läs din kallelse noga, där står det hur du ska förbereda dig inför din operation. Det är viktigt att du fastar och tvättar dig enligt de instruktioner som du får. Tänk på att du kan behöva stanna kvar på sjukhuset hela dagen, beroende på hur du mår.

I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt. Läs noga vad som gäller inför ditt besök.

Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.

Ta också med en aktuell lista över dina mediciner.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.